top of page

זיכרון והנצחה - הנצחה פדגוגית

הנצחה וזיכרון


הנצחה וזיכרון הם חלק בלתי נפרד מהמאבק הבלתי פוסק על הארץ הזו.


במרכז הפסג"ה בלוד אנחנו מקדמים פעולות הנצחה פדגוגיות, כאלה שאנשי החינוך יכולים לקדם במהלך השיעורים.


חלק מהפעילויות הן יוזמה שלנו, וחלק מהפעילויות נבנות בעקבות פנייה של אנשי חינוך ו/או המשפחה.


בכל אחת מיחידות ההנצחה שלנו ישנה התייחסות לנופל, אך הדגש המרכזי הינו על הערכים והפעולות שליוו אותו בחייו, על מנת לאפשר לתלמידים להכיר אותו ובבד בבד ללכת בדרכו.


זו משימה קשה ומורכבת, כואבת ומטלטלת ואנו רואים בה שליחות ומודים על הזכות לקחת חלק במארג ייחודי ועדין כל כך.


רוצים לדעת עוד?




להלן היחידות לשימושכם:


נויה דן ועולם האנימה

הייתה לנו זכות להיענות להזמנתה של המחנכת סאלי פלח סגרון, וליצור יחידת הנצחה לנויה דן, שנרצחה בניר עוז, והייתה חובבת הארי פוטר ואנימה. בלחיצה על התמונה תוכלו לצפות ביחידה, המעניקה פרטים על נויה ומזמינה את התלמידים לחוות יצירת אנימה שכל כך אהבה, גם באנגלית. יהי זכרה ברוך!


 

לזכותה של שירז ברודש הי"ד

בשבעה באוקטובר, באותו יום נורא, שירז נסעה יחד עם בן זוגה, רס״ר אבשלום פרץ, שהיה לוחם בימ״מ, מנתיבות לרחובות, כשטיל נ.ט פגע בהם פגיעה ישירה. שירז הייתה בת ואחות למופת, ספורטאית מצטיינת, ערכית, חייכנית ומלאת נתינה ואהבת חינם. יחידה זו, העוסקת בערכים

מרכזיים שליוו את חייה, נכתבה לזכותה. יהי זכרה ברוך!

לחצו על התמונה להצגת היחידה או כאן לגרסת הקנווה.

להסרת ההנחיות למורה לחצו כאן.


 

אופטימיות והכרת הטוב - לזכותה של רב"ט נועה מרציאנו ז"ל

יחד עם עם ישראל כולו התוודענו לדמותה של מרציאנו התצפיתנית בבסיס נחל עוז, שנחטפה לרצועת עזה ב-7 באוקטובר ע"י חמאס. יומן שהשאירה אחריה מתמקד באהבת החיים, באופטימיות ובהכרת הטוב. לזכותה, מצורפת יחידה על אופטימיות ועל הכרת הטוב. יהי זכרה ברוך!

לחצו על התמונה להצגת היחידה או לחצו כאן לגרסת קנווה.


 

לאסוף את השברים - לזכרו של יהר וינר

במתקפת ה07.10.23 נרצח יהב וינר, לאחר שהציל את אשתו, שי-לי עטרי ובתו התינוקת. יחידה זו מוקדשת לו ולמשפחתו, שנותרה לאסוף את השברים. יהי זכרו ברוך.

להצגת היחידה לחצו על התמונה, לתצוגה קנבה לחצו כאן.

לתוצרי סדנה בעקבות היחידה - לחצו כאן


 

יחידה לזכרו של ניק בייזר הי"ד

לזכרו של ניק בייזר הי"ד, נהג במת"ק עזה, לאחר שנחטף ונרצח בידי בני עוולה. זו הייתה זכות עבורנו להיעתר לבקשתה של ליבי סבג, אשת חינוך מבית הספר, מקיף א' בבאר שבע, וליצור יחידת לימוד לזכותו - תודה לך על ההזדמנות, על העברת החומרים ועל דיוק התכנים מול המשפחה.

היחידה כוללת מידע על ניק בייזר, את סיפור החטיפה וכן התייחסות לערכים מובילים בחייו. מקום נכבד ניתן לפעילתו בעמותת הבאולינג בנגב, שם ליווה בעלי מוגבלויות. יהי זכרו ברוך.

לחצו על התמונה לתצוגת PDF או כאן לתצוגת קנבה.

משתפים אתכם גם בכתבה במקומון "חדשות הנגב" על הנצחת זכרו באמצעות היחידה שלנו במקיף א'.


 

לזכרו של סמ"ר לביא ליפשיץ הי"ד

מיכל דניאל, הפוטו-תרפיסטית שלנו במרכז הפסג"ה בלוד, יצרה קשר עם משפחתו של לביא, לאחר היוודע על נפילתו בעזה, מפגיעת טיל נ"ט, בימיה הראשונים של הלחימה. מיכל למדה על הקשר של לביא לעולם הצילום ועל העשייה המיוחדת שלו, ויצרה יחידה ובה מעט על חייו והרבה על יצירתו. מטרת היחידה להזמין את התלמידים להכיר ולו במעט את לביא, לוחם סיירת עורב בגבעתי, להכיר את יצירותיו ולצאת למסע צילום אישי ורגשי בעקבותיו, תוך יצירת יומן צילום.

בנוסף, בימים אלה נפתחה תערוכת "עדות מקומית" במוזיאון א"י בתל אביב לצילומי עיתונות מהארץ והעולם. בתערוכה מוצגים צילומים שלביא צילם מתוך יומן הצילומים שלו שפרסם באינסטגרם.

זכרו להנגיש את המידע בהתאם לגיל הלומדים ולאופיים.

תודה גדולה למשפחה על הזכות לקחת חלק בזיכרון ובהנצחה. יהי זכרו ברוך.

לחצו על התמונה להצגת היחידה.


 

לזכרו של רון שמר הי"ד

שני בכר, המובילה הפדגוגית שלנו, יצרה קשר עם משפחתו של רון שמר, שגדל בעיר לוד והתחנך בבי“ס היסודי זבולון המר ובתיכון דרכא וחייו נגדעו באחת באותו 07.10 ארור, שמעה ולמדה אודותיו והכינה את היחידה הזו לזכרו.

לפניכם שלוש יחידות לימוד, בעקבות כל אחד מהערכים שליוו את רון בחייו: ערך אהבת האדם והנתינה; ערך אהבת המשפחה; ערך אהבת הטבע וקיימות. מטרת היחידות והפעילות שבעקבותיהן, לזמן שיח סביב ערכים אלו ובד בבד להתוודע לחייו המשמעותיים של רון.

את היחידה ניתן להעביר במלואה ולפרוס אותה על פני כמה שיעורים, כמו כן ניתן לקחת חלקים ממנה בהתאם ללוח השנה. בנוסף, ניתן לבחור לעבוד בתחנות כאשר כל ערך מהווה תחנה אחרת.

הנגישו את המידע בהתאם לגיל הלומדים ולאופיים. יהי זכרו ברוך.

לחצו על התמונה לתצוגת PDF או כאן לתצוגת קנבה.


 

לזכרו של אבשלום פרץ הי"ד

יחידה זו מורכבת משבע כרטיסיות. בכל כרטיסייה ציטוטים מדמות אחרת בחייו של אבשלום, השופכת מעט אור על אישיותו המיוחדת ועל הערכים שליוו אותו בחייו, ובד בבד מזמנת לתלמידים ללמוד גם על עצמם.

ניתן לזמן עבודה אישית, בזוגות או בקבוצות; ניתן לזמן לכל התלמידים עבודה על אותן כרטיסיות או לאפשר לכל קבוצה לדון על 2-3 מהכרטיסיות. בתום השיח מומלץ לאפשר לתלמידים לשתף, מה למדו על אבשלום ומה למדו על עצמם מתוך השיח.

לחצו על התמונה להצגת היחידה.


 

לזכרו של רס"ן נצר שמחי

בהמשך לפנייתה של מיכל ברא"ס, רכזת חברתית מבית הספר "כדורי", יצרנו יחידת הנצחה לזכותו של רס"ן נצר שמחי, שנפל בקרבות בצפון רצועת עזה בכ' בשבט התשפ"ד (30 בינואר 2024). נצר הגיע למילואים מירח דבש בתאילנד ואת היחידה הזו, העוסקת ביום האהבה, שהוא גם יום הולדתה של רעייתו, בחרנו להקדיש לו.

ביחידה מידע על חייו ונפילתו, שיח ערכים מרגש ולא מעט פעילויות חווייתיות בעקבות יום האהבה וביניהן קלפי שיח/כתיבה, משימות צילום, עבודות יצירה, משחקי לוח ועוד.

לחצו על התמונה לתצוגת PDF או כאן לתצוגת קנבה.


 

"בדרכם" - מאגר ציטוטים של נופלות ונופלים במערכות ישראל והצעות לפעילויות. הקדישו מחשבה לבחירת הציטוטים בהתאם לגיל הלומדים ולאופייה של הכיתה. אם ישנו נופל או נופלת שתרצו שנוסיף את דבריהם לתלקיט הזה - כתבו לנו וזו תהיה זכות גדולה עבורנו להנציח אותו/אותה גם בדרך זו.

תלחצו על התמונה לתצוגת PDF או תצוגת קנבה


 

אם תרצו אין זו הגדה

יחידה בנושא הנצחה מאת "קלאס - מרכז משחוק"

לחצו על התמונה להצגת היחידה









מה עוד?

יחידות הנצחה על מנהיגים, דמויות מופת ויוצרים ישראליים - תוכלו למצוא בפוסט הזה

bottom of page